Orginal - Rød

Alle bør organisere seg!

Om oss

Velkomen til NTL Veg

Vi organiserer alle stillingsgrupper i Statens vegvesen, men har en overvekt av merkantile og en økende andel medlemmer med høyere utdanning.

NTL Veg har i underkant av 800 medlemmer, og er en av de største fagforeningene i Statens vegvesen.

NTL Veg har et styre på etatsnivå, og et styre i hver driftsenhet, dvs i Vegdirektoratet og i hver av divisjonene.

Vi har skolerte tillitsvalgte, godt internt samarbeid, et solid forbund i ryggen som kan statlig sektor, god økonomi og engasjerte tillitsvalgte som er opptatt av alle forhold ved vår arbeidsplass.

Velkomen til NTL Veg

Vi organiserer alle stillingsgrupper i Statens vegvesen, men har en overvekt av merkantile og en økende andel medlemmer med høyere utdanning.

NTL Veg har i underkant av 800 medlemmer, og er en av de største fagforeningene i Statens vegvesen.

NTL Veg har et styre på etatsnivå, og et styre i hver driftsenhet, dvs i Vegdirektoratet og i hver av divisjonene.

Vi har skolerte tillitsvalgte, godt internt samarbeid, et solid forbund i ryggen som kan statlig sektor, god økonomi og engasjerte tillitsvalgte som er opptatt av alle forhold ved vår arbeidsplass.

Om oss

En av de største fagforeningene i Statens vegvesen

NTL organiserer alle yrkesgrupper i staten og i virksomheter med offentlig tilknytning. Forbundet har ca. 50 000 medlemmer, og NTL er et av de største fagforbundene i LO. Forbundets leder er Kjersti Barsok.

NTL veg er en av de største fagforeningene i Statens vegvesen. Styret er inndelt i divisjoner, med Inger Sigridnes og Henny Kristin Asperanden Navarsete som øverste leder og nestleder for hele avdelingsleddet.

Tidligere hadde Statens vegvesen (heretter omtalt som SVV) et vegkontor i hvert fylke. I 2003 ble SVV regionalisert og fra samme tidspunkt la vi ned våre fylkesavdelinger og opprettet seks nye avdelinger, en i hver av de nye regionene og en avdeling i Vegdirektoratet.

I 2016 opprettet Samferdselsdepartementet det nye statlige selskapet “Nye Veier A/S” (heretter omtalt som NVAS). NVAS fikk ansvar for å bygge ut flere riksveger til 4-felts motorveger, de fikk en betydelig bevilgning fra stortinget og kan selv prioritere hvilket prosjekt som skal bygges i hvilken rekkefølge. I tillegg er NVAS for en stor del finansiert av bompenger.

I ca 125 år har Norge hatt en sams (felles) vegadministrasjon. SVV har like lenge fått bevilgninger og prioriteringer fra storting vedrørende riksvegene og bevilgninger og prioriteringer fra fylkeskommunene for fylkesvegene. Vi har altså utredet og operert som en fagetat/administrasjon både for fylkeskommunene og for stortinget.

Med virkning fra 1.1.2020 besluttet imidlertid stortinget å legge ned vår sams vegadministrasjon. Fylkeskommunene fikk anledning til selv å bygge opp sin egen administrasjon for sine fylkesveger. Dette betyr at SVV og 11 fylkeskommuner har hver sin veg-administrasjon og tidvis gjør ting på sitt helt egne vis.

NTL Veg er svært bekymret over den oppsplitting som har skjedd med vårt sårbare fagmiljø og ikke minst den ansvarspulverisering som følger av dette.

Vi frykter både for trafikksikkerheten og de kostnadsøkningene som vil komme av denne oppsplittingen.

Med virkning fra 1.1.20 måtte derfor SVV igjen omorganiseres for å møte den nye virkeligheten. Våre regionskontor ble lagt ned, og nye nasjonale fagdivisjoner ble opprettet. Tilsvarende måtte NTL Veg legge ned våre avdelinger i regionene og opprette en avdeling i hver av arbeidsgivers nye driftsenheter.

I dag har NTL Veg en avdeling i Divisjon Utbygging, Divisjon Drift og vedlikehold, Divisjon Transport og samfunn, Divisjon IT, Divisjon Trafikant- og kjøretøy, Divisjon Fellesfunksjoner og en avdeling i Vegdirektoratet.

NTL Veg ledes av styret. Leder, nestleder, sekretær, kasserer og studieleder utgjør arbeidsutvalget og arbeider hovedsakelig med etatssaker. Våre avdelingsledere (av driftsenhetene) tiltrer styret som styremedlemmer med alle rettigheter. Slik sikrer vi god dialog mellom avdelingene våre og mellom avdelingene og etatsnivået i vår organisasjon.

En av de største fagforeningene i Statens vegvesen

NTL organiserer alle yrkesgrupper i staten og i virksomheter med offentlig tilknytning. Forbundet har ca. 50 000 medlemmer, og NTL er et av de største fagforbundene i LO. Forbundets leder er Kjersti Barsok.

NTL veg er en av de største fagforeningene i Statens vegvesen. Styret er inndelt i divisjoner, med Inger Sigridnes og Henny Kristin Asperanden Navarsete som øverste leder og nestleder for hele avdelingsleddet.

Tidligere hadde Statens vegvesen (heretter omtalt som SVV) et vegkontor i hvert fylke. I 2003 ble SVV regionalisert og fra samme tidspunkt la vi ned våre fylkesavdelinger og opprettet seks nye avdelinger, en i hver av de nye regionene og en avdeling i Vegdirektoratet.

I 2016 opprettet Samferdselsdepartementet det nye statlige selskapet “Nye Veier A/S” (heretter omtalt som NVAS). NVAS fikk ansvar for å bygge ut flere riksveger til 4-felts motorveger, de fikk en betydelig bevilgning fra stortinget og kan selv prioritere hvilket prosjekt som skal bygges i hvilken rekkefølge. I tillegg er NVAS for en stor del finansiert av bompenger.

I ca 125 år har Norge hatt en sams (felles) vegadministrasjon. SVV har like lenge fått bevilgninger og prioriteringer fra storting vedrørende riksvegene og bevilgninger og prioriteringer fra fylkeskommunene for fylkesvegene. Vi har altså utredet og operert som en fagetat/administrasjon både for fylkeskommunene og for stortinget.

Med virkning fra 1.1.2020 besluttet imidlertid stortinget å legge ned vår sams vegadministrasjon. Fylkeskommunene fikk anledning til selv å bygge opp sin egen administrasjon for sine fylkesveger. Dette betyr at SVV og 11 fylkeskommuner har hver sin veg-administrasjon og tidvis gjør ting på sitt helt egne vis.

NTL Veg er svært bekymret over den oppsplitting som har skjedd med vårt sårbare fagmiljø og ikke minst den ansvarspulverisering som følger av dette.

Vi frykter både for trafikksikkerheten og de kostnadsøkningene som vil komme av denne oppsplittingen.

Med virkning fra 1.1.20 måtte derfor SVV igjen omorganiseres for å møte den nye virkeligheten. Våre regionskontor ble lagt ned, og nye nasjonale fagdivisjoner ble opprettet. Tilsvarende måtte NTL Veg legge ned våre avdelinger i regionene og opprette en avdeling i hver av arbeidsgivers nye driftsenheter.

I dag har NTL Veg en avdeling i Divisjon Utbygging, Divisjon Drift og vedlikehold, Divisjon Transport og samfunn, Divisjon IT, Divisjon Trafikant- og kjøretøy, Divisjon Fellesfunksjoner og en avdeling i Vegdirektoratet.

NTL Veg ledes av styret. Leder, nestleder, sekretær, kasserer og studieleder utgjør arbeidsutvalget og arbeider hovedsakelig med etatssaker. Våre avdelingsledere (av driftsenhetene) tiltrer styret som styremedlemmer med alle rettigheter. Slik sikrer vi god dialog mellom avdelingene våre og mellom avdelingene og etatsnivået i vår organisasjon.

Leder

Inger SIgridnes

Nestleder

Henny-Kristin Navarsete

Kasserer

Linda Eikeland

Sekretær

Kjetil Wilson Iglebæk

Studieleder

Kristian Fauskan

Promotert arrangement

Hva skjer i NTL Veg?

Hva skjer i NTL?

Forhandlinger om A-delen i Spekter

09.04.2024

09.04.2024 09:00 - 10.04.2024 23:00

Hos Spekter

NTLs tariffkonferanse for Spekter-området

11.04.2024

11.04.2024 09:00

Teams og Møllergata 10

Webinar: Medlemsnett grunnkurs

24.04.2024

24.04.2024 14:00

Teams

Tariffkonferanse for tillitsvalgte i Abelia-området - mer info kommer

22.05.2024

22.05.2024 09:00

Trondheim

Siste nytt fra NTL

Gavekort som vervepremie

Nå kan du velge gavekort når du bestiller vervepremier for vervepoengene dine. Når du velger gavekort vil hver verving tilsvare en verdi på kr. 500,-.

21.03.2024

Gavekort som vervepremie

Nå kan du velge gavekort når du bestiller vervepremier for vervepoengene dine. Når du velger gavekort vil hver verving tilsvare en verdi på kr. 500,-.

21.03.2024

NTL fornøyde med LOs tariffkrav

Etter flere år med høy inflasjon og et stadig tøffere rentenivå, krever LO økt kjøpekraft i årets lønnsoppgjør. NTL støtter kravet. 

28.02.2024

NTL fornøyde med LOs tariffkrav

Etter flere år med høy inflasjon og et stadig tøffere rentenivå, krever LO økt kjøpekraft i årets lønnsoppgjør. NTL støtter kravet. 

28.02.2024

Her er NTLs krav til årets lønnsoppgjør

Årets lønnsoppgjør er et hovedoppgjør. Det vil si at partene både skal forhandle om lønn og andre arbeidsvilkår. Men hva krever NTL, nå når vi går inn i lønnsoppgjøret?  

26.02.2024

Her er NTLs krav til årets lønnsoppgjør

Årets lønnsoppgjør er et hovedoppgjør. Det vil si at partene både skal forhandle om lønn og andre arbeidsvilkår. Men hva krever NTL, nå når vi går inn i lønnsoppgjøret?  

26.02.2024

NTL-podkasten Vesentlig utforsker arbeidslivet og fagforeningsverden

Nå lanserer NTL podkasten Vesentlig. Podkasten utforsker ulike temaer innen arbeidslivet og fagforeninga. 

23.02.2024

NTL-podkasten Vesentlig utforsker arbeidslivet og fagforeningsverden

Nå lanserer NTL podkasten Vesentlig. Podkasten utforsker ulike temaer innen arbeidslivet og fagforeninga. 

23.02.2024

Kontakt oss

Våre avdelinger

NTL Veg Drift og vedlikehold

Roger Johannessen

NTL Veg Fellesfunksjoner

Katrine Lyngra

NTL Veg IT

Tommy Rognstad

NTL Veg Trafikant og kjøretøy

Anne Grete Henriksen

NTL Veg Transport og samfunn

Tom-Vidar Salangli

NTL Veg Utbygging

Marit Bjørkhaug

NTL Veg Vegdirektoratet

Therese Ustvedt