- Pensjonsnivået blir for lavt for de som går av tidlig

Fredrik-Oftebro-int.jpg

Ny Fafo-rapport viser virkningen av forslaget til ny offentlig tjenestepensjon. - NTL mener rapporten viser at en ny ordning vil skape for store pensjonsforskjeller. Pensjonsnivået blir for lavt, særlig for de som går av tidlig. Det går klart fram at mange, som i dagens system oppnår 66 % i pensjonsnivå, ikke vil nå det samme nivået gitt en ny ordning, sa NTLs nestleder Fredrik Oftebro på seminar om rapporten på Fafo i dag.

Fafo har utarbeidet rapporten for Norsk Tjenestemannslag og har sett på hvordan en ny offentlig tjenestepensjon vil slå ut for yrkesgrupper og yrkeskarrierer til NTL-medlemmer. Analysen tar utgangspunkt i påslagsmodellen som Arbeids- og sosialdepartementet la fram i desember 2015. I rapporten, stilles følgende spørsmål: Hva er forskjellen på dagens tjenestepensjon og en ny påslagsmodell? Og hvordan slår dette ut i årlig forventet pensjon for ulike grupper NTL-medlemmer? Svarene vil være en del av grunnlaget for arbeidstakersidens strategier og posisjoner i tautrekkingen om framtidig pensjon for de offentlige ansatte.

På seminaret ble rapporten presentert av Jon M. Hippe og Geir Veland fra Fafo og Johann Despriée fra Lillevold og Partners. I tillegg til at NTLs nestleder Fredrik Oftebro kommenterte funnene i rapporten, deltok også Fagforbundets leder Mette Nord, sjeføkonom i Unio Erik Orskaug og spesialrådgiver Roar Bergan fra Arbeids- og sosialdepartementet med innlegg.

Rapporten, opptak av seminaret og seminarpresentasjoner ligger tilgjengelig på fafo.no

Les også saken i Frifagbevegelse: - Urealistisk å tro på fortsatt god tidligpensjon


Hele innlegget til Fredrik Oftebro:


Pensjon er trygghet for inntekt og levestandard i tiden som pensjonist. Den offentlige tjenestepensjonen gir trygghet og en forutsigbar økonomi for alle som går av med pensjon fra jobber i hele offentlig sektor. Det må den også gjøre i framtiden. Det er avgjørende for NTL i arbeidet med utforming av ny offentlig tjenestepensjon.

Vi mener rapporten viser at en ny ordning vil skape for store pensjonsforskjeller. Pensjonsnivået blir for lavt, særlig for de som går av tidlig. Det går klart fram at mange, som i dagens system oppnår 66 % i pensjonsnivå, ikke vil nå det samme nivået gitt en ny ordning.

Fafo peker i innledningen av rapporten på at hvem som vinner og taper på en omlegging påvirkes av mange faktorer. Selve utformingen av systemet, hvor lenge den enkelte har jobbet, lønnsutviklingen og tidspunktet en går ut av arbeidslivet. For NTL er det viktig å bruke tilstrekkelig tid til å utvikle et godt system. Omleggingen må sikre at nivået blir høyt nok slik at det ikke skapes store forskjeller mellom vinner og tapere ved innføring av ny offentlig tjenestepensjon.

Rapporten som legges fram i dag er viktig for oss i NTL. Vi trenger kunnskap om konsekvensene for våre medlemmer ved en omlegging av pensjonssystemet. Våre medlemmer befinner seg i hele staten og i virksomheter utenfor som er omfattet av offentlig tjenestepensjon. De representer de fleste yrkesgrupper, stillingsnivå, yrkeskarrierer og utdanningsnivåer. Det er avgjørende for oss å finne ut hvordan ulike forslag til endringer i pensjonssystemet vil virke – før de blir bestemt. På den måten kan vi ta beslutninger på et bedre grunnlag – og bidra til å opplyse debatten.

Rapporten viser også at andelen av NTLs medlemmer som har høyere utdanning øker for yngre årskull. Blant medlemmer over 50 år har rundt halvparten universitets- og høgskoleutdanning. Blant medlemmer under 40 år er andelen 2/3 deler. Mange av medlemmene har relativt lange yrkeskarrierer. Et flertall av medlemmene vil ha over 30 års opptjening ved 62 år, men det er likevel et stort mindretall som ikke har full opptjening ved 62 år. Det betyr at dagens modell gir flere mulighet til oppnå "full opptjening" enn et nytt system vil gjøre. Samtidig er det viktig å få fram at nesten halvparten av våre medlemmer har et sterkt insitament for å jobbe lenger enn 62 år - fordi de har kortere opptjeningstid enn 30 år.

Rapporten gir også klare signaler til NTL om hvilke forventinger medlemmene har til pensjonssystemet, for eksempel hvor lenge de tror de vil jobbe. Medlemmer i alle aldersgrupper har forsatt en sterk forventing om en normal pensjonsalder på rundt 67 år og flere vil gå av tidligere. Rundt hver femte NTL-medlem tror de vil gå av ved 62 år.

Det er et viktig signal. En ny pensjonsordning må ha en tilfredsstillende tidligpensjon. Omlag ti prosent av våre medlemmer slutter i jobb når de er 62. Så reduseres andelen slik at fram til 67 år står fortsatt om lag 50 % i jobb. Deretter går andelen raskt ned. Noen går av på uføreordninger og andre på AFP.

Det mulig at avgangsalderen vil øke over tid. Vi ser at mange medlemmer står lenge i jobb allerede. Men det å tro at alle kan stå til de er 67 år eller til og med 70 år er urealistisk. Vi har i dag ca 50 yrkesaktive medlemmer over 70 år og over 32 000 under. Den andelen vil nok endre seg - men å tro at ansattes helse, og arbeidsgiveres ønsker endres slik at de fleste står til de er 70 år, er nok svært tvilsomt.

Pensjonssystemet må være tilpasset den virkeligheten medlemmene befinner seg i. Et arbeidsliv som er i omstilling, med ulike arbeidsbelastninger og individuelle helseutfordringer. En god tidligpensjonsordning gir i dag mulighet for fleksibel avgang fra arbeidslivet på riktig tidspunktet for den enkelte. Det liten grunn til å tro at ikke dette blir minst like viktig i årene framover.

Vi registrer at flere statlige arbeidsgivere nå ønsker å kartlegge de ansattes pensjoneringsplaner allerede fra 60-årsalderen i forbindelse med omstillingsprosesser. Det individuelle valget om å stå i jobb kan vise seg å bli begrenset. Vi ser at flere går av med tidligpensjon ved omstillinger. Ansatte som forlater arbeidslivet på denne måten vil få en svært dårlig pensjon hvis ASD-løsningen skulle bli en realitet.

NTL har vedtatt klare mål for den offentlige tjenestepensjonen. På samme måte som LO har vi lagt til grunn at nivået på pensjon skal være 66 % ved pensjonsalder 67 år. I dag kan de fleste av våre medlemmer gå av på dette nivået, og mange har i dag 66 % fra 65 år.

I rapporten har Fafo sett spesielt på hva som skal til for at dette nivået kan oppnås i en ny ordning. Det vil bli vanskelig for store grupper. For eksempel vil en født i 1980 og som tjener 5 G i 40 år komme langt under 66 % ved 67 år. Med ASDs utgangsmodell på 5 % sparerate vil hun ikke få mer enn 60 %. Først ved en opptjeningssats på 7,5 % vil 66 % kunne nås. Går hun av på 65 år vil nivået bli langt lavere. De fleste vil med andre ord ikke kunne nå målet om 66 % i pensjon med de sparenivåene som foreslås.

For NTL er det et større problem at noen ender opp med et for lavt nivå på pensjonen enn at noen som står lenge i arbeid får et høyt nivå. En tilpasning av modellen bør legge vekt på å sikre nivået for de som går av ved samme alder som i dag.

Denne rapporten viser at vi har tid til å jobbe fram en god offentlig tjenestepensjonsordning for framtidige generasjoner. Samtidig viser rapporten at dagens ordning ikke vil bli god nok for de yngre årskullene. Men selv om levealdersjusteringen gjør dagens ordning dårligere vil den i lang tid være bedre enn den nye ordningen vi har sammenlignet med.

I arbeidet med en ny tjenestepensjon er det viktig å få tilstrekkelig kunnskap om hvordan endringer vil slå ut. Det må ses på utfallet for en lang rekke forskjellige typer, og ikke bare for noen få teoretiske eksempler som viser et gjennomsnitt. En god og bred utredning vil være et vesentlig grunnlag for forhandlinger om et nytt pensjonssystem.

Vi er veldig tydelige på at et forhandlingsresultat om ny pensjonsordning skal på uravstemning blant våre medlemmer. Da må vi kunne anbefale et system som er godt nok for våre store medlemsgrupper.

Det viktigste er at vi ikke skaper mange tapere i det nye systemet. Da må vi ha gode ordninger for de som har behov for tidligpensjon. Det må også forhindres at folk blir pensjonstapere på å bli uføre eller miste AFP-rettigheter. Overgangsordningene blir viktige, og de kan gjerne være lange, slik at vi får sikret at vi ikke får mange tapere ved et nytt system.

For NTL er det kanskje likevel de økte forskjellene mellom medlemmene i en ny ordning som skaper de største problemene. Dagens ordning er utformet slik at de fleste har mulighet til å oppnå full opptjening av pensjon. Rapporten viser tydelig at et nytt system kan skape vinnere, men det skaper også svært mange tapere.

For NTL som fagforening kan vi ikke akseptere gjennomsnittlig god løsninger - vi må ta vare på alle medlemmene.