NTL har lenge vært bekymret for situasjonen i NAV, med en stor grad av midlertidige stillinger, mange innleide konsulenter og eksternt kjøp av tjenester som tilhører etatens kjernevirksomhet.
Sentrale oppgaver for NAV-kontorene er avklaring, veiledning, oppfølging og formidlingsbistand for å få flere av etatens brukere over i ordinært arbeidsliv. Mange av disse oppgavene kjøpes i dag som arbeidsrettede tiltak hos eksterne tjenesteleverandører. Dette har vi i NTL ment har vært feil bruk av midler og kompetansetappende for NAV.
I Statsbudsjettet har Arbeidsdepartementet gitt klarsignal til å iverksette et forsøk for å se om NAV-kontorene selv kan gjennomføre flere av avklarings- og oppfølgingstjenester som i dag leveres av eksterne. Det er gitt fullmakt til å omdisponere 40 millioner til forsøket.
- I første omgang er dette et prøveprosjekt, men jeg er trygg på at NAVs egne ansatte vil vise at mange av disse oppgavene kan løses bedre av etatens egne ansatte og at dette dermed blir å ta tjenestene tilbake til etaten for godt, sier Leirvaag.