NSMs svar om nødnett-saken

nsm.jpg

7. september ba NTL, EL og IT Forbundet, Fagforbundet og NOF Nasjonal Sikkerhetsmyndighet svare på hvilke tiltak som er gjort etter Nødnett-skandalen. I svaret viser NSM til at tilsynsrapportene og mye av dokumentasjonen er sikkerhetsgradert, og at de derfor ikke kan gå nærmere inn på avvikene som er gitt eller gi innsyn i rapportene.

I februar 2017 ble det kjent at medarbeidere uten sikkerhetsklarering i det indiske selskapet som driftet nødnettet de norske nødetatene skal bruke i en krisesituasjon hadde tilganger de ikke skulle ha i flere måneder.

5. september 2017 sendte EL og IT Forbundet, Fagforbundet, NTL og Norsk Offisersforbund et brevet til Nasjonal Sikkerhetsmyndighet der vi blant annet ba om en avklaring på om feilene var rettet, og om innsyn i granskningsrapporten. Brevet kan du lese på EL og IT Forbundet sine nettsider.

I svaret viser NSM til at tilsynsrapportene og store deler av dokumentasjonen som har vært lagt til grunn ved tilsynene er sikkerhetsgradert. NSM kan derfor ikke gå nærmere inn på avvikene som er gitt eller gi innsyn i rapportene. NSM opplyser videre at fristen Motorola Solutions Norway AS har fått til å rette feilene ikke er gått ut ennå.

NTL mener utvikling og drift av offentlige IKT-tjenester skal organiseres slik at de er underlagt demokratisk styring og kontroll. Forvaltningen av IKT-systemene må anses som en statlig kjerneoppgave som ikke kan bestemmes utelukkende av økonomiske beregninger. Staten skal ha oversikt over og eierskap til sin egen digitale struktur.

NTL mener utvikling og drift i egen regi er en forutsetning for en forsvarlig langsiktig systemforvaltning og for muligheten til å tenke strategisk i eForvaltningspolitikken. NTL mener utvikling og drift av offentlige IKT-tjenester skal organiseres slik at de er underlagt demokratisk styring og kontroll.

Les mer om hva NTL mener om forvaltningen av samfunnskritisk digital infrastruktur i tembrosjyren Digital sårbarhet - Åpenhet, sikkerhet og trusselbilder i en digital forvaltning.