regjeringskvartalet sett fra Youngstorget. Foto: Statsbygg/TeamUrbis

Styring og ledelse av forvaltningen

NTLs prinsipp- og handlingsprogram 2023-2026, kapittel 3.2 Styring og ledelse av forvaltningen

Publisert: 08.04.2020, sist endret 03.01.2023


3.2 Styring og ledelse

En god forvaltning er avhengig av gode prinsipper for styring og ledelse. Forvaltningen
skal løse komplekse oppgaver og ivareta til dels kryssende hensyn og behov, og har
medarbeidere med svært ulik bakgrunn og oppgaver. Statlige ledere må ha fagkunnskap
om arbeidsområdene de er satt til å lede.

Markedsstyring i offentlig sektor er ikke kun et problem for de velferdsoppgavene
offentlig sektor skal utføre, men bidrar til å undergrave partssamarbeidet og individualiserer
krav til de ansattes arbeidsinnsats.

Markedsstyringsprinsipper svekker folkestyrte offentlige forvaltningsoppgaver, de
ansattes medbestemmelse og fører til en mindre effektiv offentlig sektor, der et
omfattende rapporteringsregime flytter fokus fra kvalitet og samfunnsoppdrag til
kvantitet og produksjonsmål. Dette svekker ikke bare de ansattes rettigheter, men også
innbyggernes mulighet til å fremme krav overfor forvaltningen og rett til tjenester fra
det offentlige. NTL vil jobbe imot en slik utvikling og krever økt fokus på faglighet og
kvalitet i utførelsen av samfunnsoppdraget. Det må utvikles alternativer til markedsstyringen.

NTL mener lederopplæringen må endres. Ledere på alle nivå må lære om sektorens
særpreg og få opplæring i partssamarbeidet og gjeldende lov og avtaleverk. Ledelse i
staten skal basere seg på demokratiske verdier, partssamarbeid og tillit til de ansatte.
Kunnskapen om hvordan virksomheter som oppfyller et samfunnsoppdrag bør ledes
må styrkes.

De ansattes kunnskap og kompetanse er offentlig sektors fremste ressurs og må tas
bedre i bruk. I stedet for unødvendig måling og kontroll, må ansatte gis økt tillit til å
styre sin egen arbeidshverdag. HR-trenden i offentlig sektor kjennetegnes av arbeidsgivere
som vil utvide styringsretten på bekostning av arbeidstakernes medbestemmelse
gjennom deres organisasjoner. Oppgaver som tidligere ble løst i medbestemmelsesapparatet
og i partssamarbeidet tas over av HR-systemene. NTL krever at det settes i
gang et arbeid for å styrke partssamarbeidet på arbeidsplassen. For å lykkes må
HR-trenden med individualisering av arbeidslivet fjernes.

Kvalitet og faglig skjønn er avgjørende for å sikre innbyggernes rettssikkerhet, og
likeverdige tjenester. En økonomisering av de ansattes arbeidsoppgaver gjennom
målstyring og produksjonsmål, representerer en mistillit som svekker de ansattes
faglighet og uavhengighet. NTL vil derfor jobbe mot alle former for individualisering av
produksjonsmål. Økonomireglementet i staten må endres i tråd med dette.

Arbeidstakerne må sikres mot ulovlig eller uønsket overvåking på arbeidsplassen. NTL
vil arbeide mot rapporterings- og målstyringssystemer som identifiserer den enkelte og
som fratar de ansatte innflytelse over egen arbeidshverdag. NTL går imot ulike former
for individualiserte mål og vurderinger da de er subjektive, vilkårlige og hindrer et
likeverdig partsforhold. Kartlegging av den enkelte ansattes personlighet og holdninger
skal ikke forekomme.

Hovedavtalenes formålsparagrafer fastslår at partene skal finne løsninger i fellesskap.
NTL ser at arbeidsgiverne i større grad søker å omgjøre saker som skal løses i
medbestemmelsesapparatet til juridiske spørsmål. Denne rettsliggjøringen av
partsspørsmålene undergraver hovedavtalenes formål. Dette svekker partssamarbeidet,
som er en av bærebjelkene i den norske arbeidslivsmodellen. NTL krever at ansattes
erfaring og kompetanse i større grad tas i bruk ved omstilling og i utviklingen av
virksomhetene.

Arbeidsgivere stiller i økende grad krav til de tilsattes lojalitet og atferd gjennom
verdiplattformer, leder- og medarbeiderplattformer, husregler og lignende. En slik
utvikling er et forsøk på å utvide styringsretten. Bruken av såkalte faktaundersøkelser
er økende. Faktaundersøkelser er arbeidsgivers metode, som marginaliserer partssamarbeid
og vernetjenesten, og er en trussel mot de ansattes rettssikkerhet i
tilsettingsforholdet. Konflikter må søkes løst på lavest mulig nivå i organisasjonen
gjennom medbestemmelsesapparatet, arbeidsmiljøutvalg og verneombudsordningen.
Faktaundersøkelser og lignende prosesser må forbys. NTL krever at arbeidsgiver må
legge til rette for at alle ansatte skal kunne ytre seg fritt i faglige spørsmål på
arbeidsplassen, også som privatpersoner, uten fare for gjengjeldelse eller sanksjoner.