Etter 22. julikommisjonens rapport, er det blitt satt fokus på negative utslag av målstyring i Staten.
På sitt representantskapsmøte i Molde 19-21 september 2012, vedtok NTL Universiteter og høgskoler en uttalelse som er en skarp kritikk av målstyring i sektoren. De peker på flere problemer med finansieringsmodellene i sektoren hvor forskning og undervisning belønnes økonomisk etter antall publikasjoner og produserte studiepoeng.
NTL ønsker heller å øke den produksjonsuavhengige basiskomponenten i tildelingene til sektoren.
- Det er et uttrykk for en mistillit til de ansatte i sektoren når man tror at gulrot- og pisk-modeller må til for at de skal yte sitt beste, sier leder i NTL Universiteter og høgskoler Ann Kristin Alseth.
- De ansatte på universiteter og høgskoler er motiverte og ønsker å gjøre en god jobb, fortsetter hun, - men finansieringsmodellene gjør at fokus havner på å skape økt inntjening, heller enn en best mulig undervisning og forskning. Dagens rapporteringssystem er omfattende på virksomhetsnivå og avdelingsnivå. I tillegg kommer individuell rapportering for de vitenskapelige ansatte. Antall publikasjoner og veiledninger brukes som kriterier for lønnsopprykk, og tildeling av driftsmidler og forskningstid skjer etter vurdering av kvantitative mål. Systemet bidrar til å trekke ressurser vekk fra kjerneoppgaver, og begrenser virksomhetenes mulighet til å styre den faglige utviklingen.
- Vi trenger å gjenopprette en faglig styring, sier Ann Kristin Alseth. - Både vitenskapelige og administrative er fagfolk som har høy kompetanse innenfor sine felt. De må få lov til å bruke sin fagkunnskap når det skal foretas prioriteringer i sektoren, og ikke underlegges økonomiske belønningsmodeller som skal overstyre de faglige valgene, avslutter hun.
Fakta:
- NTL er den største fagforeningen i LO Stat, som er den største hovedsammenslutningen i staten.
- NTL Universiteter og høgskoler er NTLs landsforening i UH-sektoren
- Representantskapsmøtet er det høyeste organet i NTL Universiteter og høgskoler, og avholdes annethvert år
- Leder for NTL Universiteter og høgskoler er Ann Kristin Alseth som arbeider ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
Vedtatt uttalelse:
Faglig styring, ikke målstyring
Etter lang tids praktisk erfaring med resultatbasert finansiering av høyere utdanning ser NTL UH mange utfordringer knyttet til ordningen.
Samtidig er potten til institusjonene relativt fast og systemet blir mer til en intern konkurranse om publiseringspoeng og studiepoengsproduksjon. Både mellom institusjoner og internt på institusjoner.
NTL UH vil ha et mer rettferdig system som baserer seg på faglig styring. Systemet må ta hensyn til kvalitet på forskning, kvalitet på utdanningen som tilbys og andre politiske ønsker for sektoren.
Vi er blant annet bekymret for følgende:
- Med den vekt som er på publisering i internasjonale tidsskrifter er systemet i utgangspunktet i klar disfavør for forskningsfelt som har et nasjonalt utgangspunkt - det være seg i form av språk, historie eller annet.
- Det finnes et stort potensial for en bukk / havresekk-problematikk i dette med at institusjoner selv nominerer tidsskrifter inn i kategorier. Når det handler om finansieringen, selve eksistensgrunnlaget, vil miljø kunne jobbe for å nominere de tidsskriftene de selv allerede publiserer mest i, og ikke nødvendigvis de som faglig har, eller burde ha høyest status.
- Systemet er kortsiktig i forhold til perspektivet mye forskning må ha, og kan vanskeliggjøre mer langsiktig arbeid.
- Når institusjonene får betydelige deler av sine tildelinger etter produserte studiepoeng, kommer fokus nettopp på å produsere studiepoeng. Et faglig fokus bør ligge på å gi så god opplæring som mulig, og på å sette er riktig karakter. Ikke på å produsere flest mulig studiepoeng. I verste fall, på utsatte fag, kan en vitenskapelig ansatt som stryker for mange studenter sette sin egen arbeidsplass i fare.
I stedet for styring etter økonomiske insentivmodeller, trenger vi et system som lar oss styre etter faglige og vitenskapelige kriterier, basert på tillit til de ansattes fagkunnskap, og ønske om å gjøre en god jobb.