Alle bør organisere seg!
Om oss
Velkomen til NTL Veg
Vi organiserer alle stillingsgrupper i Statens vegvesen, men har en overvekt av merkantile og en økende andel medlemmer med høyere utdanning.
NTL Veg har i underkant av 800 medlemmer, og er en av de største fagforeningene i Statens vegvesen.
NTL Veg har et styre på etatsnivå, og et styre i hver driftsenhet, dvs i Vegdirektoratet og i hver av divisjonene.
Vi har skolerte tillitsvalgte, godt internt samarbeid, et solid forbund i ryggen som kan statlig sektor, god økonomi og engasjerte tillitsvalgte som er opptatt av alle forhold ved vår arbeidsplass.
Velkomen til NTL Veg
Vi organiserer alle stillingsgrupper i Statens vegvesen, men har en overvekt av merkantile og en økende andel medlemmer med høyere utdanning.
NTL Veg har i underkant av 800 medlemmer, og er en av de største fagforeningene i Statens vegvesen.
NTL Veg har et styre på etatsnivå, og et styre i hver driftsenhet, dvs i Vegdirektoratet og i hver av divisjonene.
Vi har skolerte tillitsvalgte, godt internt samarbeid, et solid forbund i ryggen som kan statlig sektor, god økonomi og engasjerte tillitsvalgte som er opptatt av alle forhold ved vår arbeidsplass.
Om oss
En av de største fagforeningene i Statens vegvesen
NTL organiserer alle yrkesgrupper i staten og i virksomheter med offentlig tilknytning. Forbundet har ca. 50 000 medlemmer, og NTL er et av de største fagforbundene i LO. Forbundets leder er Kjersti Barsok.
NTL veg er en av de største fagforeningene i Statens vegvesen. Styret er inndelt i divisjoner, med Inger Sigridnes og Henny Kristin Asperanden Navarsete som øverste leder og nestleder for hele avdelingsleddet.
Tidligere hadde Statens vegvesen (heretter omtalt som SVV) et vegkontor i hvert fylke. I 2003 ble SVV regionalisert og fra samme tidspunkt la vi ned våre fylkesavdelinger og opprettet seks nye avdelinger, en i hver av de nye regionene og en avdeling i Vegdirektoratet.
I 2016 opprettet Samferdselsdepartementet det nye statlige selskapet “Nye Veier A/S” (heretter omtalt som NVAS). NVAS fikk ansvar for å bygge ut flere riksveger til 4-felts motorveger, de fikk en betydelig bevilgning fra stortinget og kan selv prioritere hvilket prosjekt som skal bygges i hvilken rekkefølge. I tillegg er NVAS for en stor del finansiert av bompenger.
I ca 125 år har Norge hatt en sams (felles) vegadministrasjon. SVV har like lenge fått bevilgninger og prioriteringer fra storting vedrørende riksvegene og bevilgninger og prioriteringer fra fylkeskommunene for fylkesvegene. Vi har altså utredet og operert som en fagetat/administrasjon både for fylkeskommunene og for stortinget.
Med virkning fra 1.1.2020 besluttet imidlertid stortinget å legge ned vår sams vegadministrasjon. Fylkeskommunene fikk anledning til selv å bygge opp sin egen administrasjon for sine fylkesveger. Dette betyr at SVV og 11 fylkeskommuner har hver sin veg-administrasjon og tidvis gjør ting på sitt helt egne vis.
NTL Veg er svært bekymret over den oppsplitting som har skjedd med vårt sårbare fagmiljø og ikke minst den ansvarspulverisering som følger av dette.
Vi frykter både for trafikksikkerheten og de kostnadsøkningene som vil komme av denne oppsplittingen.
Med virkning fra 1.1.20 måtte derfor SVV igjen omorganiseres for å møte den nye virkeligheten. Våre regionskontor ble lagt ned, og nye nasjonale fagdivisjoner ble opprettet. Tilsvarende måtte NTL Veg legge ned våre avdelinger i regionene og opprette en avdeling i hver av arbeidsgivers nye driftsenheter.
I dag har NTL Veg en avdeling i Divisjon Utbygging, Divisjon Drift og vedlikehold, Divisjon Transport og samfunn, Divisjon IT, Divisjon Trafikant- og kjøretøy, Divisjon Fellesfunksjoner og en avdeling i Vegdirektoratet.
NTL Veg ledes av styret. Leder, nestleder, sekretær, kasserer og studieleder utgjør arbeidsutvalget og arbeider hovedsakelig med etatssaker. Våre avdelingsledere (av driftsenhetene) tiltrer styret som styremedlemmer med alle rettigheter. Slik sikrer vi god dialog mellom avdelingene våre og mellom avdelingene og etatsnivået i vår organisasjon.
En av de største fagforeningene i Statens vegvesen
NTL organiserer alle yrkesgrupper i staten og i virksomheter med offentlig tilknytning. Forbundet har ca. 50 000 medlemmer, og NTL er et av de største fagforbundene i LO. Forbundets leder er Kjersti Barsok.
NTL veg er en av de største fagforeningene i Statens vegvesen. Styret er inndelt i divisjoner, med Inger Sigridnes og Henny Kristin Asperanden Navarsete som øverste leder og nestleder for hele avdelingsleddet.
Tidligere hadde Statens vegvesen (heretter omtalt som SVV) et vegkontor i hvert fylke. I 2003 ble SVV regionalisert og fra samme tidspunkt la vi ned våre fylkesavdelinger og opprettet seks nye avdelinger, en i hver av de nye regionene og en avdeling i Vegdirektoratet.
I 2016 opprettet Samferdselsdepartementet det nye statlige selskapet “Nye Veier A/S” (heretter omtalt som NVAS). NVAS fikk ansvar for å bygge ut flere riksveger til 4-felts motorveger, de fikk en betydelig bevilgning fra stortinget og kan selv prioritere hvilket prosjekt som skal bygges i hvilken rekkefølge. I tillegg er NVAS for en stor del finansiert av bompenger.
I ca 125 år har Norge hatt en sams (felles) vegadministrasjon. SVV har like lenge fått bevilgninger og prioriteringer fra storting vedrørende riksvegene og bevilgninger og prioriteringer fra fylkeskommunene for fylkesvegene. Vi har altså utredet og operert som en fagetat/administrasjon både for fylkeskommunene og for stortinget.
Med virkning fra 1.1.2020 besluttet imidlertid stortinget å legge ned vår sams vegadministrasjon. Fylkeskommunene fikk anledning til selv å bygge opp sin egen administrasjon for sine fylkesveger. Dette betyr at SVV og 11 fylkeskommuner har hver sin veg-administrasjon og tidvis gjør ting på sitt helt egne vis.
NTL Veg er svært bekymret over den oppsplitting som har skjedd med vårt sårbare fagmiljø og ikke minst den ansvarspulverisering som følger av dette.
Vi frykter både for trafikksikkerheten og de kostnadsøkningene som vil komme av denne oppsplittingen.
Med virkning fra 1.1.20 måtte derfor SVV igjen omorganiseres for å møte den nye virkeligheten. Våre regionskontor ble lagt ned, og nye nasjonale fagdivisjoner ble opprettet. Tilsvarende måtte NTL Veg legge ned våre avdelinger i regionene og opprette en avdeling i hver av arbeidsgivers nye driftsenheter.
I dag har NTL Veg en avdeling i Divisjon Utbygging, Divisjon Drift og vedlikehold, Divisjon Transport og samfunn, Divisjon IT, Divisjon Trafikant- og kjøretøy, Divisjon Fellesfunksjoner og en avdeling i Vegdirektoratet.
NTL Veg ledes av styret. Leder, nestleder, sekretær, kasserer og studieleder utgjør arbeidsutvalget og arbeider hovedsakelig med etatssaker. Våre avdelingsledere (av driftsenhetene) tiltrer styret som styremedlemmer med alle rettigheter. Slik sikrer vi god dialog mellom avdelingene våre og mellom avdelingene og etatsnivået i vår organisasjon.
Promotert arrangement
Hva skjer i NTL Veg?
Hva skjer i NTL?
Rikslønnsnemd for oppgjøret i staten
15.11.2024
15.11.2024 09:00
Arbeidsretten
Siste nytt fra NTL Veg
Historien til NTL Veg
– en fagforening i Statens vegvesen
29.05.2021
Historien til NTL Veg
– en fagforening i Statens vegvesen
29.05.2021
Møte med statsråd Knut Arild Hareide
25.03.2021
Møte med statsråd Knut Arild Hareide
25.03.2021
Årsmøte
Vårt årsmøte blir 23. april
24.03.2021
Årsmøte
Vårt årsmøte blir 23. april
24.03.2021
NTL Veg sin leiar, Inger - månadens tillitsvalde
Inger månadens tillitsvalde i LO i Agder!
01.10.2019
NTL Veg sin leiar, Inger - månadens tillitsvalde
Inger månadens tillitsvalde i LO i Agder!
01.10.2019
Siste nytt fra NTL
NTL om statsbudsjettet: –Tar offentlig sektor på alvor
Regjeringen anerkjenner hvor avhengig vi er av en sterk velferdsstat for å lykkes i målsettingen om trygghet for folk og trygghet for landet. Skal vi lykkes, må vi ha tilstrekkelig bemanning i statlige virksomheter, sier NTL-leder Kjersti Barsok.
07.10.2024
NTL om statsbudsjettet: –Tar offentlig sektor på alvor
Regjeringen anerkjenner hvor avhengig vi er av en sterk velferdsstat for å lykkes i målsettingen om trygghet for folk og trygghet for landet. Skal vi lykkes, må vi ha tilstrekkelig bemanning i statlige virksomheter, sier NTL-leder Kjersti Barsok.
07.10.2024
NTL vil ha økt totalberedskap og mer penger til forskning i statsbudsjettet
NTL er bekymret for at den brede totalberedskapen og forskning nedprioriteres til fordel for styrking av forsvar i statsbudsjettet.
03.10.2024
NTL vil ha økt totalberedskap og mer penger til forskning i statsbudsjettet
NTL er bekymret for at den brede totalberedskapen og forskning nedprioriteres til fordel for styrking av forsvar i statsbudsjettet.
03.10.2024
Enighet i lønnsoppgjøret for teatrene
Natt til 18. september kom partene i Teateroverenskomsten til enighet. Meklingen var krevende og gikk flere timer på overtid.
19.09.2024
Enighet i lønnsoppgjøret for teatrene
Natt til 18. september kom partene i Teateroverenskomsten til enighet. Meklingen var krevende og gikk flere timer på overtid.
19.09.2024
Derfor kan det bli teaterstreik
Neste uke kan det bli streik på flere teatre. Uenighet om økonomi og arbeidstid på turné er i stridens kjerne.
12.09.2024
Derfor kan det bli teaterstreik
Neste uke kan det bli streik på flere teatre. Uenighet om økonomi og arbeidstid på turné er i stridens kjerne.
12.09.2024