NTL NAV mener at det både er økonomisk og kvalitetsmessig fordelaktig at NAV selv står for oppfølgingen av arbeidssøkere. Vi mener rapporten til Avkommersialiseringsutvalget bidrar med et viktig kunnskapsgrunnlag når NAVs tjenestetilbud skal utvikles videre.
NTL NAV jobber for at etaten skal levere best mulig tjenester til befolkningen og for best mulig samfunnseffekt av arbeidet som gjøres. Vi deler utvalgets oppfatning om at det spiller en rolle om en aktør har et profittmål eller et ideelt og sosialt mål, som ideelle organisasjoner har. Dette gjelder særlig for de mest sårbare brukerne.
Vi erfarer at det er mer samfunnsøkonomisk lønnsomt å følge opp arbeidssøkere i egenregi og med støtte fra ideelle aktører. At tiltak i NAV-regi er mer effektive kommer også frem i Oslo Economics og Frisch-senterets rapport om effekt av arbeidsmarkedstiltak. Denne viser at NAVs egen oppfølging gjennom «Arbeid med støtte» gir større samfunnsøkonomisk gevinst enn tiltak kjøpt fra kommersielle aktører. Det er altså mer lønnsomt å utføre oppgavene selv. Nå slår også Avkommersialiseringsutvalget fast at utfasing av kommersielle aktører i velferden er mulig, uten at det går på bekostning av tjenestene. Dette er vi positive til.
NAV bør få ressurser til å gjøre mer av jobben selv. Politikerne bør gå inn for å bygge opp kapasiteten på NAV-kontorene, slik at flere kan få tilbud om tiltak i egenregi og flere kan følges opp tettere. Dette vil gi positive gevinster, for samfunnet og den enkelte som trenger effektiv bistand til å komme i arbeid. Dette er ikke ideologi, det er fornuft.
Avkommersialiseringsutvalgets rapport (NOU 2024:17) kan du lese på regjeringens nettside under Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Lenke finner du her.
FriFagbevelses sin sak kan du lese her.
Etatstillitsvalgt, Marianne Senabou Barry