Hjemmekontor
Hjemmekontor
Jobbe hjemmefra eller ha hjemmekontor har blitt en sentral del av arbeidslivet, spesielt etter pandemien. Mange kombinerer nå kontordager med arbeid fra hjemmekontor. På denne siden finner du all informasjon om hva som gjelder for hjemmekontor, inkludert regler og retningslinjer for arbeid hjemmefra.
Hjemmekontorforskriften
Hjemmekontorforskriften regulerer arbeid som utføres i arbeidstakers hjem. Den ble først innført i 2002, men fikk betydelige endringer som trådte i kraft 1. juli 2022 for å reflektere dagens arbeidsliv.
Hva betyr den nye forskriften?
Den oppdaterte forskriften stiller tydeligere krav til arbeidsgivere om:
- Arbeidsmiljø og utstyr: Arbeidsgiver har ansvar for at hjemmekontor oppfyller krav til arbeidsmiljø.
- Arbeidstid: Regulering av arbeidstid og grenser mellom arbeid og fritid.
- Forsikring: Klargjøring av ansattes rettigheter ved arbeidsulykker hjemme.
For mer informasjon, se den offisielle forskriften på Lovdata.
NTLs arbeid med hjemmekontor
NTL har vært en tydelig stemme i arbeidet med å forbedre hjemmekontorforskriften. Forbundet jobber for at:
- Arbeidsgivers ansvar konkretiseres ytterligere.
- Hjemmekontor ikke brukes som en kostnadsbesparende løsning på arbeidstakers bekostning.
- Ansatte har rettferdige arbeidsvilkår både hjemme og på kontoret.
– Dagens praksis må ikke bli et stort, uforsvarlig eksperiment. Vi trenger klare rammer som sikrer arbeidstakernes rettigheter, uttaler forbundssekretær Guro Vadstein.
Les mer:
Arbeidsgivers ansvar på hjemmekontor
Arbeidsgiver har samme ansvar for å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø på hjemmekontor som på kontoret. Dette inkluderer:
- Tilrettelegging for ergonomisk utstyr.
- Sikre gode rutiner for arbeidstid og pauser.
-
Forsikring ved arbeidsrelaterte skader.
Se Arbeidstilsynets råd:
Ressurser for tillitsvalgte og medlemmer
For medlemmer og tillitsvalgte som arbeider med hjemmekontorspørsmål, har NTL utviklet flere nyttige ressurser:
- Presentasjon: Problemstillinger knyttet til hjemmekontor (krever innlogging)
- Om hjemmekontor og avtaler med arbeidsgiver
Ofte stilte spørsmål om hjemmekontor
Hjemmekontor utstyr - hvem dekker det?
Arbeidsgiver er ansvarlig for å dekke nødvendig utstyr som kontorstol, skjerm og annet ergonomisk utstyr for å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø.
Yrkesskadeforsikring - hva skjer hvis jeg blir skadet mens jeg jobber hjemme?
Du er dekket av yrkesskadeforsikring så lenge skaden oppstår i arbeidstiden og er arbeidsrelatert.
Avtale om hjemmekontor - kan arbeidsgiver nekte hjemmekontor?
Hjemmekontor skal som hovedregel være frivillig og avtales mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
Relaterte artikler og ressurser